Tuan Iqbal Akif turns 2!

Assalam.

Alhamdulillah, Tuan Iqbal Akif dah 2 tahun pada 10 November 2015.

Dan ayat semua Ibu Ibu is "please don't grow up to fast baby" phuiii

(Menaip entri guna iPad dah macam ujian tahan maki. Nak auto correct ejaan biadab sungguh!)


Lama ambik masa ibu Iqbal Akif nak update entri. Malas sangat. Alhamdulillah sekali lagi, Tuan Iqbal Akif dah 2 tahun. Rasa jugak macam sekejap je. Tapi hari hari yang ibu ayah lalui, kami redha je. Tak gitu Iqbal?

Mana mana kami pergi pun memang semua orang cakap Iqbal Akif ikut sebijik muka ayah dia. Bukan fotostat, tapi scan. Sebijik sejibik. Kulit pun ikut ayah, cerah. Kalau ikut ibu gelap la masa depan. Iqbal Akif kesayangan tokma tok aboh dan nenek. Tok aboh kalau kami tak balik kampung memang akan datang rumah melawat Iqbal Akif. Datang bawak feveret Iqbal pulak, yogurt nestle. 

Iqbal Akif ni keluar dari tingkap. Tak keluar kot pintu. Tak apa sayang, janji semua selamat dan sihat. Menyusu badan pun tak lama. Habis pantang terus sambung susu tepung. Puting mak kau dah bernanah salah cara. Dari dalam pantang, agak mencabar nak jaga. Teriak tiap tiap malam. Sampai hari hari aku bagitau suami yang anak kita kena sawan tangis. Tapi suami aku rilek je. Malas nak layan aku. Tambah pulak masa dalam pantang, musim banjir. Berpindah randah anak beranak. Allah. Kenangan paling aku tak dapat lupa. Boleh bergenang air mata kalo teringat.

Habis pantang, alhamdulillah Iqbal Akif kurang sikit menangis. Tapi tiap tiap malam memang akan nangis tak tau sebab. Aku dah pening sebab nanti habis cuti bersalin 3 bulan nak kena duduk berdua dengan Iqbal Akif je kat Temerloh. Dah bawak pergi Temerloh, comel je perangai. Sangat sangat sangat mudah jaga. Memang memudahkan urusan harian ibu dia. 

Masa kat Temerloh, pagi pagi bangun tidur aku kena buat kerja semua cepat, pantas dan sunyi. Bangun basuh botol susu, siapkan beg taska, mandi, solat. Mandi memang tak sampai 5 minit. Sap sap soi, siap. Solat pun baca yang wajib je. Pukul 7.30 pagi, aku dah start main main tangan kaki Iqbal Akif bagi terjaga dari tidur. Celik mata dia bagus. Sengih je sokmo. Runtun hati ibu. Untung aku dapat kuarters kerajaan. Pergi kerja dekat, tak sampai 3 minit. Taska dekat kuarters pun ada. Cikgu dekat taska pun sangat sangat baik. Iqbal Akif pulak masa tu satu satunya baby yang ada. Chubby plak tu. Geram je cikgu cikgu dengan dia.

Ayah Iqbal pulak asal datang weekend je mesti sedih nak balik. Anak makin besar, makin comel, makin perangai bagus, makin cerdik. Mau tak sedih nak tinggalkan. Selalu la ada adegan sedih menyedih ni. Alhamdulillah, Allah dengar semua doa kita. Tempoh 3 tahun berjauhan. tahun terakhir la tahun paling perit. Bila ayah dah nak balik Kemaman, ibu bawak Iqbal Akif intai ayah kat tingkap. Tengok ayah kat parking lot bawah. Ayah babai babai, Iqbal pun babai babai. Iqbal tak tau apa apa pun masa tu. Allah. Sedih bila ingat balik. 

Iqbal Akif pun mudah dengan orang. Semua orang dia nak. Semua orang geram dengan dia. Anak aku comel kot. Hahaha. Iqbal pulak makin chubby. Bulat. Makan pun banyak. Susu pun banyak. 

Perkara paling bahagia bila aku dapat surat tukar. Tu lah benda paling menyayat hati. Aku sangat sangat sedih nak tinggal Temerloh. Sebab aku rasa Temerloh tempat kerja paling best. Suasana di Lanchang pun kami suami isteri suka. Suasana kampung, makan murah, tempat aman, dekat dengan KL. Tapi, menyatukan kembali keluarga kami adalah satu anugerah yang Allah yang tak ternilai. 

Sebelum dapat surat tukar, aku tak pernah terfikir yang aku akan dapat tukar. Jawatan aku terhad. Tak semua tempat boleh pergi. Puas fikir macam mana nak buat. Siap suami aku dah fikir fikir nak berhenti kerja dan cari kerja di Temerloh. Allah sebaik baik Perancang. 

Iqbal Akif setahun, kami berpindah ke Kuantan. Alhamdulillah. 

Iqbal Akif pun selesa di taska baru dekat Damansara Kuantan. Aku pun selesa di tempat kerja baru walaupun sedang cuba nak terima. Cara kerja kat sini tak sama langsung dengan Temerloh. Tak apa lah. Kena cari keselesaan. 

Tuan Iqbal Akif sekarang dah susah dengan orang yang dia tak kenal. Kategori penakut sangat. Belon, bubble gun semua tu dia tak suka. Mainan ayah dia ajar lori, bulldozer, crane, car. Anak lelaki katanya. 

Alhamdulillah, Tuan Iqbal Akif membesar dengan sihat sempurna. Makin handsome. Manja dengan ibu ayah. Makin cerdik. Banyak je akal nak buat. Suka main gusti dengan ayah. Umur 2 tahun dah tahu abjad dan nombor. 

Kadang kadang, ibu terfikir. Tak sangka aku lahirkan anak sebijak ni. 

InsyaAllah adik Tuan Iqbal Akif pun secerdik abangnya.



Tuan Iqbal Akif bin Tuan Mohd Fadli
10 November 2013
1.16 petang
HOSHAS, Temerloh
2.5 kg


Alhamdulillah.

Comments