Kerja Tertangguh

Assalamualaikum.

Banyak sangat benda nak kena buat sebelum bersalin. 

Sebab kerja banyak gila tertangguh. 

Tahun ni pulak memcabar sangat. Awal awal tahun pun dah menguji iman. Kehkehkeh. Tak apa la. Sesekali diuji. Gitu. 

Barang barang baby. Banyak yang kitar semula je. Memang macam tu kan mak mak lain. Bagus jugak masa zaman anak pertama, perasaan nak membeli macam macam tu ada. Semua benda nak beli. Dan sekarang boleh pakai lagi. Tak payah baru terhegeh hegeh nak cari. Dah jimat banyak kat situ. Tetapi, benda benda ni semua satu pun aku tak beli lagi. Dah 6 bulan kot. Tertangguh jugak. Bukan kata tak excited. Cuma pengalaman dah ada. Cara cara membeli dan etika membeli dah tau. Kedai murah kedai mahal kedai banyak barang kedai sikit barang dah tahu kat mana. Jadi kita rilek rilek je la. Kali ni cari baju 3 4 pasang, mandian, benda benda mudah cari. Dan benda mudah beli. Sebab masih murah. Yang costing semua dah beli masa abang dulu. Untung. Jadi nak beranak lagi tahun depan pun boleh. Baru la barang tak rosak sebab lama sangat tersimpan. Eh.

Baju lama lama. Pun dari tahun lepas aku menyanyi depan suami nak kemas baju baju Iqbal yang lama lama. Kemas tu maksudnya nak keluarkan dari box dan pilih yang mana elok yang mana tak. Dari perut kecik sampai perut dah seeh, pun tak buat buat. Jadi yang ni wajib masuk list to do jugak. Pilih pilih baju, basuh basuh baju, lipat lipat baju, simpan elok elok. Eh banyak jugak kerja ni. Bila nak start ni.

Barang dalam stor. Bayangkan, aku pindah rumah dari Temerloh bulan 11 tahun 2014. Sekarang dah masuk 2016. Barang barang aku berlambak lagi dalam kotak. Barang kraf, buku, baju, pinggan mangkuk. Macam macam. Padahal yang aku keluarkan dari kotak dah berlambak dalam rumah. Eh dalam kotak ada lagi. Banyaknya barang dalam rumah aku. Yang ni pun setiap kali jumpa weekend aku menyanyi depan suami aku ajak kemas stor. Bila suami aku on, aku malas. Bila aku on, suami aku ajak keluar pulak. Alasan sungguh. Barang dalam stor tu sebenarnya banyak aku nak wakaf. Sebab tu aku nak sangat kemas stor tu. Baju, pinggan mangkuk sama barang kraf memang nak sedekah je sapa sapa nak. Cuma, kena bukak kotak, pilih barang, kemas. Tu yang malas. Sebab last last nanti semua barang aku nak. Tak jadi wakaf. Baser bolok sungguh. Tak boleh tak boleh. Kena istiqomah. Tujuan nak derma sebab nak bagi pada orang yang memerlukan dan mengurangkan barang dalam rumah aku. Baru rasa lega kot nanti. 

Langsir dapur. Hah yang ni memang hazab. Sapa sapa selalu datang rumah aku mesti nyampah tengok sebab dapur tak teratur. Rumah sewa je pun. Eh tak boleh. Rumah sewa ke rumah sendiri ke rumah mak ke, mesti kena hias baik baik kasi kemas. Maka aku berangan la nak buat langsir baru dekat tingkap yang dekat dengan sinki. Siap akak ipar aku bagi langsir readymade yang dia salah beli dan memang ngam ngam dengan langsir dapur aku. Sekarang, sampai ke sudah dapur aku masih pakai langsir milik penyewa lama. Buruk perangai kan? Alasan suami aku, kita dah nak pindah. Dan dia guna alasan tu dari dulu sampai sekarang dan kami masih tak pindah pindah. Dan aku pulak jadi isteri yang baik bila setiap kali suami aku bagi jawapan tu, aku angguk tanda setuju. Langsir sekarang tu cantik je. Tapi lusuh la. Dan sebab labuh sangat selalu sangkut kena air kat sinki, naik la daki sikit. Tu yang buat nampak buruk. eh takpe la. Dah nak pindah kan. 

Lagi satu langsir table top. Rumah sewa tu dah siap ada table top. Atas tu aku letak dapur masak. Bawah dia, suami aku buat rak untuk aku letak periuk kuali semua. Sekali dengan rak untuk letak bahan bahan stok masak. Aku buat sistem open air. Gitu. Dah langsir takde. Kira sesapa datang rumah aku, dah takde selindung selindung. Masuk dapur, terus nampak kuali bontot hitam. Senang nak ambik terus masak takyah selak selak kekdahnya. 

Alas meja. Eh bukan meja makan. Meja makan aku dapat hadiah dari ma abah masa kami pindah. Ye la, dulu duduk kuarters. Dalam rumah semua dah complete. Tinggal bawak beg baju je. Maka bila pindah rumah, hambik ko heret beg baju je la. Meja makan, katil, kerusi semua mana ada. Seminggu pertama pindah, bersengih sengih tiga beranak tidur atas toto. Lepas tu baru bantuan tiba. Wahaha. Katil aku kat rumah ma aku bawak masuk rumah sewa. Meja makan pun aku beli alas meja 5 6 bulan lepas tu. Tu pun kebetulan keluar dengan mak mentua, dia nak beli alas meja. Ok meja yang aku cakap ni ialah meja panjang. Lokasi masih di dapur. Meja tu aku letak oven, rice cooker, water heater dan water dispenser. Meja tu pulak adalah meja banquet yang biasa kita tengok kalau catering hidang makanan atas meja panjang tu. Kaki boleh lipat tu. Ha meja tu la. Dan sampai sekarang meja tu tak beralas. Dah la permukaan dia dah uzur sebab water heater aku tak lapik. Direct air panas tumpah. Kulit meja jadi bengkak bengkak. Padahal, kain konon konon nak buat alas meja tu dah lama aku beli. Siap beli online. Gambar cupcake color pink lagi. Kain tu duk terlipat cantik dalam almari. 

Barang bawah katil. Ok barang barang tu kebanyakan adalah hadiah kahwin aku dulu. Sah sah pinggan mangkuk berlambak kan. Kalau aku pakai, memang berlambak lambak la pinggan mangkuk aku atas rak. Eh yang sekarang pun banyak gila tahu tak. Duk dalam rumah tiga orang je. Jadi yang ni aku kena mintak bantuan suami. Tak boleh buat sendiri. Main bawah bawah katil ni, jumpa lipas cicak aku ok lagi. Main habuk habuk aku tak rela. 

Rak pinggan. Ok ni last. Serius, rak pinggan aku 4 tingkat dan kesemua 4 tingkat tu penuh. Penuh sampai kena himpit tolak. Set cawan, set periuk 3 beradik corelle, set pinggan mangkuk, set pinggan Iqbal Akif, mug, gelas, tupperware, bakul, bekas plastik, bekas aiskrim, besen, semua dekat satu. Dan bukan ada satu dua. Tiga empat ada ok. Macam kan orang datang makan nasik rumah aku hari hari sebab barang banyak. Padahal tak pun. Aku ni kategori tak reti ngemas. Lagi boleh masuk, aku sumbat. Bila time Iqbal main main tarik satu bakul, semua barang barang lain jatuh. Hangin sungguh. Jadi aku memang terpikir nak kemas rak ni. Bekas plastik aku simpan yang mana aku pakai je. Sama dengan pinggan semua. Susah wei nak guna tupperware bila ko cari tudung dia tak jumpa. Pening.

Jadi, marilah berdoa agar aku dapat selesaikan semua kerja bertangguh ni sebelum aku bersalin. Part bahagian dapur tu nanti aku fikir. Kan hias dah cantik cantik, pemaju rumah call kunci dah dapat. Kang tak pasal penyewa baru guna langsir baru aku. Eh taknak la.

Kepada pemaju rumah, cepat cepat la bagi CF lulus. Dah tak sabar nak duduk rumah sendiri. Padahal dah kecut perut sebab bulan 6 dah kena start membayar. Oi bayar rumah sendiri lepas tu bayar rumah sewa. Pengsan kang!

Wallahualam.


Comments