Sajak Merapu : Jika Sempat

Jika sempat
Air mata aku pasti lebat
Dosa dosa aku teringat
Banyak salah tiada taubat
Berat hati jiwa melarat

Jika sempat
Aku mohon maafkan aku
Yang pernah terluka dulu
Yang pernah terguris dulu
Yang pernah tertinggal dulu

Jika sempat
Doakan aku jangan jemu
Masukkan aku dalam amin mu
Tinggalkan aku dalam hati mu
Senyumkan aku melihat kamu

Jika sempat
Hutangku masih berbukit
Entah bila akan dikait
Carilah si hutang sebelum tersepit
Agar sempurna mata ku terhimpit

Jika sempat
Tambahkan aku sedikit masa
Untuk aku bersujud hapuskan dosa
Tambahkan lagi sedikit masa
Untuk aku bahagiakan sesama

Jika sempat
Bahagia mesti aku tanam
Dendam mesti aku simpan
Sedih mesti aku halang
Kekuatan mesti aku genggam

Tapi
Jika tak sempat
Jangan derita bila ku tiada
Teruskan langkah sekuat mana
Si kecil kita masih tertawa
Biarkan tawa itu kekal ke dewasa

-Tamat-

12.51 tengahari.
06 September 2016.

*kosong*

Comments