Belajar Berkebun

Assalam.

Fuh. Tajuk best kan. 

Sejak aku kawin ni, minat dah jadi macam-macam. Lepas tu, semua minat dah jadi sama dengan minat wanita sejati. Kekeke. 

Dulu aku mana pandai masak. (Sekarang pun tak pandai). Tapi bila aku dapat suami yang suka makan nasi dengan lauk kampung, secara automatik aku dah suka masak sekarang. Dulu benda yang aku paling takut terjadi lepas kawin, kalau lah suami aku nanti request suruh masak gulai / kari mampoih la sebab aku memang tak pandai. 

Aku adik beradik 3 orang je. Aku sorang perempuan. Jadi bila ahli keluarga tak ramai, ma aku tak desak aku untuk tolong beliau kat dapur. Cukup sekadar suruh sidai kain, basuh pinggan mangkuk, lipat kain. Easy boh. Waktu-waktu lain, tengok lah tv tanpa halangan. 

Jadi bila dah nak kawin, ma aku risau benor dengan aku. Ma aku takut mak mentua aku nanti tak suka aku sebab aku tak pandai masak. Alhamdulilah, mak mentua aku bukan macam tu. (Depan aku la). Dah nak masuk 4 tahun aku kawin, mana pernah aku sempat buat breakfast kalau balik kampung. Mesti bila bangun makanan dah ada siap atas meja. Heaven tak? Haha.

Ok. Sekarang aku dah boleh bernafas lega. Suami aku nak makan apa? Gulai ayam? Kari ikan? Tomyam? Sup? Semua aku dah terror. Kehkehkeh. Tak la tahap terror tapi kalo setiap kali masak suami ko puji cakap masak sedap macam mak dia masak, tak bahagia lagi ke ko?

Mukadimah saje dah 4 perenggan. Ok cerita pasal berkebun.

Pun minat aku datang lepas kawin. (Nampak benor aku takde life sebelum kawin). Mula-mula aku jatuh hati dengan kebun-kebun ni masa duduk kuarters di Temerloh. Pokok pertama aku dengan suami tanam selain lada ialah sawi, tapi failed. Sebab baru 3 - 4 cm anak pokok bercambah dah ada burung datang petik. Pokok lada pulak aku ambik anak pokok dari rumah mak mentua aku. Pun failed. Punca? Sebab pokok tu aku letak dekat balkoni rumah (rumah flat) dan balkoni tu mengadap hutan tebal. Untuk aku nak buka sliding tu hari-hari memang tak la. Jadi nak siram tu memang tunggu suami aku datang melawat baru dia siram. Sampai la pokok-pokok tu semua mati.

Suami aku tahu aku malas nak siram, dia cari kaedah lain. Kali ni niat nak tanam ulam pegaga. Suami aku beli gutter. 

Ini gutter. Untuk kumpul air yang jatuh dari atap terus ke saluran.

Suami aku beli gutter ni kemudian letak tanah siap-siap dengan keratan pegaga yang aku ambik jugak dengan mak mentua aku. Lepas tu suami aku ikat gutter ni pada pagar balkoni. Yang rare nya, suami aku siap letak bekas air plastik dan gantung sekali dengan saluran air direct ke bekas gutter ni. Jadi kerja si pemalas ni cuma topup air dalam bekas air tu tiap-tiap minggu maka air akan menitik perlahan-lahan membasahi tanah pegaga tu. Lepas 2 3 minggu meriah la pegaga aku. Penuh satu gutter tu. Gutter tu sampai ke Kuantan aku bawak pindah sekali sebab suami aku sayang dengan ciptaan dia.

Dah 2 bulan aku pindah Kuantan, makin menjadi-jadi minat aku dan suami bab berkebun ni. Rasa best je bila balik rumah tengok rumah kita hijau je. Kawasan perumahan aku duduk menyewa tu kawasan baru. Penghuni lain pun menyewa jugak. Rumah kitorang je yang ada pasu-pasu ni. Rumah sewa aku tak ada tanah tapi tu bukan alasan untuk tidak berbakti pada tanah. Ceh.

Pokok lada jepun. Aku beli dari Cameron. Alhamdulilah berbunga dan berbuah.


Pun dari Cameron. 


Anak pokok lada yang disemai

Pokok lada besar

Pokok pandan

Pokok kari

Pokok limau purut

Pokok pudina. Dari Cameron.
Pokok rosemary

Rose jepun tapi berapa sihat

Sekarang aku tengah semai pokok mulbery, pokok daun kesum, pokok kunyit dengan ulam raja. Pokok ulam pegaga dalam gutter dengan pokok kacang botol tak sempat nak snap sebab duk belakang rumah.

Comments