Hari ke 6 di Bulan Puasa

Assalam.


Dah 6 hari puasa. Hoyeh!

Puasa pun nak gembira. Bukan raya pun.

Eh puasa la kena gembira. Bulan penuh keberkatan. Solat cukup, puasa penuh, tambah pulak dengan amal ibadat tambahan, terawih lagi, qiamulai lagi. Bekerja dari pagi sampai petang. Balik kerja singgah bazar pulak. Malam berkumpul ramai-ramai buka puasa. Lepas buka puasa berlumba nak solat maghrib. Isyak di masjid kemudian sambung dengan sunat terawikh. Balik terawikh sambung makan kuih. Tidur awal kemudian bangun sahur pulak. Subhanallah indahnya. 

Zaman aku remaja dulu, aku tetap kena bangun sahur walaupun aku tak boleh puasa. Sebab ma aku kata nanti malu dengan abang dan adik kalau diaorang tahu aku tak boleh puasa. Gigih la aku bangun makan sama-sama. Biasanya time bangun sahur, semua makanan dah siap hidang. Bagus tak anak dara? Ma abah aku memang macam tu. Diaorang akan bangun jam 4.30 pagi. Panaskan lauk, buat air. Dah siap semua baru kejutkan anak-anak. Abang aku paling liat nak bangun sahur.

Masa aku sekolah rendah. Abah aku umpan kami dengan video game. Video game yang pakai tape tu. Nak keluarkan tape tu dari decoder game kena tekan satu butang pastu meloncat tape tu macam roti keluar dari pembakar roti. Rare sungguh. Semua berebut nak bangun sahur. Lepas sahur, on video game main sampai pagi. Tetris dengan super mario feveret game aku. Tapi part aku sekejap je. Puas bergaduh memang tak dapat ke aku. Asik abang dengan abah aku je. Adik aku time tu tukang kacau je. Eh game tu sampai ma aku pun pandai main tau.

Bila aku sambung belajar, berbuka dengan kawan-kawan. Best. Dulu zaman aku belajar mana ada lagi trend berbuka kat padang. Kalau ada pun, padang mana la kat Dungun tu nak dijadikan tempat berbuka oi. Zaman dulu la aku cerita ni. Kalau zaman sekarang Bandar Dungun dah maju. Kalah Kemaman hokeh. McD pun ada dalam bandar. Kemaman, baru terhegeh-hegeh nak buat. Tu pun entah betul ke tak nak buat McD. Zaman aku belajar dekat Dungun dulu, KFC la paling hebat. Berebut nak buka puasa kat sana. Persaingan ramai. Geng UITM la, geng MRSM la, geng POLI lagi. Belum masuk famili orang-orang situ.

Bila dah habis belajar, dah ada tunang. Panjang la sikit langkahnya. Sokmo tunang ajak pergi bazar. Dah siap beli tunang hantar balik. Tak berbuka dengan tunang ke? Hamboih. Nak mujur la kalau ma abah aku izinkan. Nak keluar pergi beli kuih, ok. Nak berbuka kat luar, no. Nak berbuka meh datang rumah. Tapi time tu tunang aku hidung kemek ke mata juling aku tak pasti. Malu sangat nak datang berbuka dengan bakal mentua kan.

Bila dah kahwin, tunang aku tadi dah jadi suami aku. Lagi la panjang langkahnya. Best masa aku duk Temerloh. Bazar Ramadhan banyak pilihan tempat. Makanan pun banyak pilihan. Suami aku suka benor pergi bazar dekat Temerloh. Katanya seronok membeli bila takde orang kenal kita. Motif?

Tahun ni tahun pertama aku dan suami dapat buka sama-sama cukup sebulan. Kalau tak tunggu hujung minggu je la bagi suami makan air tangan sendiri kan. Plan macam-macam nak masak. Print screen berlambak resipi. Gigih kan. Tapi sehingga hari ke 5 berpuasa, sekali pun aku tak penah masak lagi. Stress gue.

Puasa pertama, patutnya balik berbuka dekat kampung tapi suami aku balik keje lambat. Akhirnya suami aku singgah rumah ma aku ambik je lauk pauk. Tempat kerja suami aku kan dekat dengan rumah famili aku. Hari tu aku masak nasik pun tak. Ma dah tapaukan semua. Masuk puasa 2, 3 dan 4 aku gantikan balik berbuka dekat kampung. Puas hati. Semalam, aku dah balik kerja suami aku dah ada dekat rumah. Siap pesan kat aku suruh jaga anak sebab dia nak masak. Alahai.

Hari ni insyaAllah famili aku pulak datang berbuka dekat rumah sewa weols. Tengah pening nak masak apa, abah aku call. "Angah tak payah masak la lauk utama. Ma buatkan nanti. Kesian angah balik kerja kejar-kejar nak masak." Bahagia sungguh kan. Sampai nasik pun ma aku nak tolong masakkan dari kampung. Tapi takleh la. Kang tak habis pulak beras rumah aku. So tugas aku cuma masak nasik dan cari side dishes. Cari talapia pun sodap kan.

Dari hari pertama lagi aku teringin bandung cincau. Dah menyanyi depan suami aku tapi dia buat tak reti je.

Tahun ni aku semangat gila nak pasang lampu raya sekali dengan pelita. Tapi sampai ke sudah tak cari-cari pun lagi.

Ok la. Aku nak sambung print screen resipi. Kata takde keje, kan.

Student cuti sem sebenarnya. Sebab tu boleh rilek yilek.

Wallaualam.


Comments

  1. salam singgah.... ada jugak rupanyer reader yg tertunggu bbuka kat hotel... hehe tahun ni tade bbuka kat hotel lg la... anyway thanx for reading my blog...

    ReplyDelete

Post a Comment