Perkauman

google picture


Isu paling sensitif dalam Malaysia. 

Zaman aku sekolah dulu, subjek Sejarah adalah subjek paling bosan dan menyampah bagi aku. samada aku menyampah sebab aku tak suka dengan subjek tu atau sebab aku memang failed bab menghafal. 

orang kata kalau tak cerdik sejarah, mesti A matematik. kiranya teori tu memang boleh pakai la sebab SPM aku Math dan Add Math dua dua cun. Sejarah cukup cukup makan. ni teori orang lain bukan teori aku.

Parameswara datang Melaka pun tak ambik port tahun bila bila. Tapi tu dulu la. Zaman dah anak ni tak boleh perangai macam tu lagi. kang anak tanya saudagar dari India datang jual apa dekat Tanah Melayu, malu la mak tak boleh jawab.

baru baru ni timbul lagi isu perkauman ni. bertambah buruk bila ada ahli bomba yang sepatutnya datang nak padam kebakaran beberapa biji kereta yang kena bakar masa rusuhan berlaku telah kena pukul (tersalah pukul) oleh puak puak perusuh. 

kesnya berlaku area KL kot tak silap aku. yang di Kuantan ni, menggelupur melayu melayu konon tengah tunggu melayu KL panggil ajak datang back up la kononnya. siap duk ulang 13 Mei akan jadi 13 Mei II. apa benda lahai.

dulu dulu memang aku dan family selalu ke Kelantan. boleh dikatakan tiap tiap tahun mesti jalan jalan ke sana. tambah pulak memang ayah saudara aku orang sana, kami ambil kesempatan untuk melawat family dia kat sana. 

di kelantan, aku boleh kata isu perkauman di sana ibarat tak wujud. pergi daerah dekat dekat dengan Rantau Panjang ke, Tumpat ke, kat sana ramai cina yang semuanya cakap dialek kelantan. semua. 

slang cina hilang dan dialek memang pure kelantanese. suasana kat sana tak macam di kuantan langsung. kat sana cina melayu ibarat jiran sebelah rumah. semua bertegur sapa, bergurau senda. belum masuk time raya. ziarah rumah melayu atau cina tu dah biasa.

dan, ada juga cina yang langsung tak makan makanan tak halal. sebab kat sana diorang share juadah macam biasa. takde rasa nak risau langsung. 

ni kisah tahun 2010 2011 dulu. sekarang aku tak pasti macam mana. aku harap masih macam dulu. orang cakap kelantan negeri mundur. mundur takde pembangunan.

kat sana memang kurang shopping mall (dulu). tapi kelantan merupakan antara tempat dilawat yang tinggi peratusan dia. kalau time cuti sekolah, korang boleh nampak bas bas sewa bawa rombongan pergi pasar dan rantau panjang semua tu. siap jem kaw.

yang menjual melayu dan cina kebanyakannya. mesra je kiri kanan kedai. takde muncung muncung. best niaga gitu. 

moga Malaysia aman damai sampai bila bila. amin.


Comments