Bomoh

Assalam.

Bukan aku main bomoh. Choi.

Orang yang tak bertamadun, orang yang tak yakin dengan diri, orang yang takut gagal, orang yang penting diri, orang yang takut dengan bayang-bayang sendiri. Sebab tu dia main bomoh.

Zaman aku belajar dulu pun aku biasa dibomohkan. Bukan kena mandrem. Aku jenis homesick melampau. Teruk punya homesick. Lepas SPM aku sambung belajar sebelah daerah je padahal. Tapi dia punya homesick mengada-ngada tu sampai ma abah aku pening. Bawak pergi bomoh kau. Dah anak menggila sangat. Aku tak la jenis meraung-raung histeria tu. Tapi jenis taknak makan, asyik sedih je, bercakap taknak. Tak ke stress mak ayah kau tengok anak gitu kan. Bawak ustaz, bawak bomoh. Macam-macam la cerita dongeng keluar. 

Ada orang nak aku tapi aku tolak. Aku sakitkan hati lelaki. Ada orang minat aku dari jauh. Ceh. Yeye je kan semua bomoh ni. Padahal aku sedar je time aku homesick tu. Aku masa tu jenis tak boleh berpisah dengan ma kot. Tu yang buat-buat meroyan. Eh dan-dan bomoh tafsir macam-macam. Menipu belaka. 

Ada satu tempat tu ma abah aku bawak pergi jumpa bomoh. Memang rumah dia pun dah cukup misteri. Gantung kain kuning bawah zink. Bila kami semua sampai, semua orang dalam rumah tu kena keluar sebab takut jin aku mengamuk. Chet. Awal-awal suruh aku minum air je. Kemudian esoknya kena datang lagi. Ma abah aku layankan je. Lusa suruh datang lagi tapi bersyarat. Sebab dah buat perjanjian dengan jin aku nak bagi makan, jadi aku kena bawak ayam hidup warna putih, limau purut 7 bijik, kain putih 4 meter dengan pisau mesin. Kejadah. Terus hari ketiga tu kami tak pergi. 

Yang paling bangang masa ada seseorang offer nak carikan bomoh untuk aku. Bomoh tu bomoh istana katanya. Istana mana aku taktau. Istana atas langit kot. Dah masa tu aku tak sihat, jadi ma abah aku memang redha je sesapa yang datang nak membantu. Bomoh tu datang rawat aku, kena baring kat tengah-tengah rumah. Ok takpe, kita layan. Baring la aku tengah-tengah rumah tu. Ma abah dan adik beradik aku kena duduk di kiri kanan aku. Epic gila masa ni. Adik aku dah gelak-gelak dah. Tak pepasal diorang terlibat sama.

Mula la jampi serapah bagai. Kemenyan semerbak bau. Dia potong limau purut dia lumur atas rambut aku. Tangan dia dah picit-picit kepala aku. Tetiba tangan dia turun kat leher aku. Aku ok lagi. Eh tetiba tangan dia masuk dalam baju aku. Aku taktau masa tu kami semua kena pukau ke apa. Aku rasa dia urut-urut dalam baju. Tapi aku dengan family aku tak buat apa-apa. Bangang tak aku. Masa tu memang sunyi sepi. Lepas tu dia macam cuba nak masukkan tangan dia dalam seluar aku. Masa tu aku macam tiba-tiba tersedar tapi aku tak bangun. Aku cubit lengan dia kuat gila guna kuku. Masa tu kuku aku tengah panjang. Dia terus macam terkejut aku buat macam tu. Merah muka dia tahan sakit. Terus dia buat-buat ambik air mineral tiup-tiup konon buat air penawar. 

Lepas tu, aku tanya ma abah adik dengan abang aku. Diorang memang tak nampak langsung apa bomoh bangang tu buat kat aku. Bahaya kan. Sah diorang kena pukau. Orang yang tolong bawak bomoh datang rumah aku pun ada sekali masa tu. Aku taktau dia tak nampak jugak atau buat-buat tak nampak. Esoknya bomoh tu nak datang lagi. Chet. Gila kau kalau aku bagi dia datang lagi. 

Tu kisah aku dengan bomoh. Tapi tu sebab aku yang ngada-ngada. Buat-buat sakit. Sampai extend satu semester. Teruk.

Ni plak cerita manusia cari bomoh sebab nak jatuhkan orang lain. Subhanallah.

Semalam sembang dengan kawan aku. Dia ada dengar cerita cafe tempat lepak kami ada kena bomoh. Allahu. Cafe yang kecik tu pun ko nak mandrem. Adoi la melayu. Sebab tender ko tak bersambung, ko nak marah. Kenapa ko tak percaya pada rezeki Allah?

Teruknya melayu. Bomoh pun satu. Pecah belahkan masyarakat. Tapi kalau kita tak guna khidmat diorang, diorang takkan buat kerja tu. Tak ada plak kes bomoh santau orang kampung saja-saja sebab lama dah takde job. 

Dulu kat satu tempat aku duduk memang huru hara kejap. Tapi yang ni kes memasing berebut nak jadi bomoh. Pelik kan. Bangga sangat boleh jadi bomoh. Yang buat jadi tak best, memasing tak puas hati. Si A baik dengan si B. Si C dengki, bomohkan si A. Si B pun baik dengan si C. Si D tau si C main bomoh, dia bomohkan semula kawan tu. Si B tau dia jadi mangsa, dia bomohkan semua orang. Haha. Yang perasan suami diorang kena santau pun ada jugak. Padahal suami memasing bosan dengan isteri yang kuat membebel. Dah orang lain sibuk pasal bomoh, dia nak jugak join kena bomoh. Sampai ada yang kematian suami sebab sakit jantung, tapi heboh kata suami dia mati kena bomoh. Masa kejadian ni, memang tak best sangat. Semua orang tak bertegur sapa. Semua orang jadi berwaspada takut sesapa lagi akan jadi bomoh pasni. Yang sampai pindah rumah pun ada. Dasyat kan. 

Tolonglah faham yang guna bomoh ni syirik. Aku dan keluarga dah nyesal gila walau tujuan perubatan tu untuk diri aku sendiri. Bukan untuk orang lain. Memang kalau masa time marah ko g bomohkan orang. Lepas tu tengok orang tu diambang kejatuhan, Boleh la ko gelak. Nanti bila dah insaf, macam mana ko nak jawab semula kesalahan ko pada orang tu. 

Melayu mandrem melayu yang ada kedai makan maju.
Melayu mandrem melayu untuk buat keluarga porak peranda.
Melayu mandrem melayu untuk jatuhkan perniagaan.
Melayu mandrem melayu yang anaknya tolak pinangan.
Melayu mandrem melayu yang dengki tengok hubungan baik orang.

Semua melayu. Kalau hebat sangat, kenapa tak bomohkan Ananda Krishnan supaya semua harta dia dapat kat ko? Kenapa tak bomohkan KFC McD supaya perniagaan diorang jatuh? Kenapa tak bomohkan Brad Pitt supaya dia tak pandang dah Angelina Jolie tapi pandang ko je ari-ari? Kenapa tak bomohkan Prince William supaya dia ambik ko jadi princess bukan Kate?

Alasan dia, sebab diorang bukan melayu. Bomoh dan mandrem ni hanya dari melayu kepada melayu. Kiranya hanya untuk bumiputera je la. Gila.

Sedih bila dengar pasal bomoh yang tak habis ni. Tahun 2015 plak tu. Bukan 2005. Zaman orang anta whatsapp siap voice note. 

Semoga keluarga aku terhindar dari kebencian manusia dan terhindar dari benda-benda buruk. Amin.


krik krik krik
Wallahualam.

Comments