Family Trip : Port Dickson

Assalam.

7 Mei Hari Hol Pahang. Hari orang istana melawat kubur kalo tak silap. Jadi Pahang dapat cuti am.

Malam sebelum, tuan besar tetiba ajak cari baju raya anak. Aku terus on. Esoknya, bersiap beg segala. Gerak ke KL. Dah 5 bulan tinggalkan Temerloh, rindu bertamu. Saja gerak lewat dari rumah supaya dapat makan tengahari di Temerloh. Dapat la makan patin tempoyak kat kedai feveret kami, Patin Claypot. Sape nak pergi Temerloh, Patin Claypot antara yang best selain Gobang Patin dan Pak Usop. 

Teruskan perjalanan. Masa ni tengah berkira-kira lagi nak tidur rumah ipar ke atau hotel. Akhirnya kami check in Presscot Hotel, Medan Tuanku. Hotel ok, bilik ok, 10 minit walk in ke Sogo. Cuma parking kereta limited. Ruang parking kecik je, kena parking tindan-tindan. Kemudian tinggal kunci dekat kaunter supaya orang hotel boleh alihkan. Suami aku tak sedap hati. KL kan, tak tau sapa baik sapa jahat. Tapi alhamdulilah, kami berurusan dengan staff yang baik. Rate harga rm160 dan ke atas. Government Servant rate pun ada. Jadi pastikan tag card tu sentiasa bawak dalam beg. Kes aku, kad tertinggal sebab tukar handbag. Tapi adik kaunter tu percaya dengan aku, dapat la rate kakitangan awam :)

Dah check in, mandi bersiap, turun makan kedai makan kat bawah hotel. Kedai makan banyak jadi jangan risau. Taknak mamak, kedai makan melayu pun ada. Nampak signboard nasik kandar suami aku dah tak keruan. Feveret dia tu. Tengah-tengah makan, hujan turun. Memang KL hujan sokmo petang-petang kan. 

Siap makan, gerak ke Sogo. Memang dekat yang amat la. Banyak hotel yang duk sekitar Sogo tu. Banyak pilihan. Ma abah aku biasa tidur kat Quality Hotel. Breakfast ada, rate harga ok, parking lot banyak. 

Orang Malaysia ni memang kuat shopping la. Awal bulan, tengah bulan, hujung bulan penuh je beratur dekat cashier Sogo. Fokus pergi Sogo memang nak cari baju Iqbal Akif. Tapi sekali tingkat 7 bahagian kanak-kanak under renovation la pulak. So dia buka macam dewan untuk park sementara baju kanak-kanak ni. Tapi tak best. Sebab tempat kecik. Nak memilih pun jadi tak reti. Tapi dalam tak reti tu pun dapat la 4 5 helai bahagian Iqbal Akif.  

Tengah-tengah milih, nampak kelibat seseorang. Aku terus bisik suami aku. Sekali jumpa kakak dia la. Hahaha. Konon datang KL senyap-senyap tak bagitau sesapa. Sekali kantoi dah. Pergi tegur akok dengan abangwan, terus kecoh satu dewan. Marah gila diorang adik datang tak tidur rumah diorang kan. Sebab biasanya kalau ke KL rumah diorang la transit kami. Tapi sembang tak lama sebab akok nak ambik anak-anak dia plak dekat rumah ibu abangwan.

Esoknya, lepas breakfast dan check out sekali lagi pergi Sogo sebab suami aku tak tidur malam teringatkan tshirt yang dia berkenan. Kemudian ke Jalan TAR cari kain baju melayu tuan besar dengan tuan kecik. KL hujan lagi.

Dah siap cari semua benda, tetiba suami aku tanya Port Dickson jauh tak. Soalan dia aku dah agak bersebab. Terus keluar KL menuju ke Port Dickson. Sampai dah lewat. Dalam pukul 5 lebih. Cari hotel merata. Masa tu dah penat dan lapar. Cari hotel pun takde mood sangat. Dua tiga kali pusing. Buka agoda.com membantu tapi buka waze nak cari hotel plak tak membantu. Taktau la masalah handphone ke masalah line signal.

Dah nampak Cozzi Hotel. Suami aku tak berkenan. Pastu pusing-pusing lagi. Kepala makin pening. Akhirnya, patah balik ke Cozzi Hotel sebab dah tak nampak pilihan lain. Cozzi Hotel ni bangunan petak empat segi. Macam bangunan lot kedai. Pergi kaunter pilih bilik. Rm160 tanpa breakfast. Ok tak apa. Kita tengok bilik dulu. Ambik kunci bawak beg semua, masuk bilik. Sangat sangat tidak berbaloi dengan harga rm160 tanpa breakfast. Awal-awal, aircond tak berfungsi. Panggil staf, dia kata remote rosak. Tukar remote baru. Ok. Tv ada tapi besar gedabak tu tanpa remote. Katil buruk. Dinding macam bocor. Berkulat dekat siling. Pemanas air tak ada. Heater dalam bilik air tak berfungsi. Lantai mozek tak ada karpet. Esoknya tetiba aircond tak berfungsi lagi. Mujur tak kena waktu tengah tidur, kalau tak memang ngamuk la aku. Bagi aku, Cozzi Hotel teruk. 

Tapi ada kelebihan dia. Ada kolam renang. Siap ada papan gelongsor terus dalam kolam. Tapi kami tak sempat menikmati sebab bebudak kolej yang menginap hotel tu jugak duk conquer. Lagi kelebihan dia, jalan kaki tak sampai 5 minit dah sampai pantai Teluk Kemang. Dekat dengan kedai makan tepi pantai, kaunter banana boat, jetski. Belakang hotel ada lot kedai jual cenderahati. Untuk backpacker boleh la kot Cozzi Hotel sebab nak dekat dengan Teluk Kemang tu. Tapi untuk orang yang ada anak macam aku ni tak sesuai. Susah weh pergi hotel takde heater. Nak basuh botol, nak buat susu. 

Dah check out, lepak-lepak tepi pantai sambil minum coconut shake. Lepas hajat tuan besar nak datang PD. Kemudian gerak balik, taknak lalu highway. Sesaja nak berjalan kan. Aim kami nak balik melalui jalan Rompin. On waze, eh dekat je Rompin rupanya dengan Seremban. Dalam sejam je. Dah sejam berlalu, tetiba nampak signboard 'Selamat Datang ke Rompin, Jempol'. Hoih. Sejak bila plak ada Rompin dekat Jempol ni. Patut waze tunjuk dekat je. Terus suami aku berenti Petronas bagi hilang stress. Mujur la Petronas tu ada sediakan coffee dan tempat rehat. 

Dah tanya-tanya orang, kalau nak ke Rompin Pahang jugak aku kena ikut Muadzam Shah melalui Palong. Ok takpe, ni pengalaman. Dah sampai Muadzam, memasing dah lemau. Anak aku je cergas sebab dah mandi kat Petronas. Takyah la ke Rompin, kita balik Kuantan lalu kot Pekan. Dah besar Bandar Pekan sekarang. Last aku lalu Pekan tahun 1990an kot. Masa tu Peramu tu jalan satu lane je. Sekarang dah macam highway. Cantik pulak Ancasa Royal Hotel tu ngadap sungai Pahang. Katanya hotel baru. Memang gah la nampak. 

Dah sampai Tanjung Lumpur pekena Ana Ikan Bakar Petai dulu. Suami nak kejar siaran bola FA Terengganu lawan Lion IV plak. Alhamdulilah selamat sampai rumah. Itulah cerita percutian tak dirancang saya. Takyah tanya mana gambar Cozzi Hotel. Nak ambik gambar pun takde mood. 

Bila Nad Bleber!

Wallahualam.

Comments