Bila Anak Tak Sihat

Assalamualaikum wbt

Semua mak memang susah hati bila anak tak sihat kan.

Lagi lagi yang ibu bekerja macam aku. Bangun pagi rasa badan anak, eh panas. Tapi kena hantar jugak ke taska. Bawak bekal ubat demam. Hantar anak ke taska dengan perasaan serba salah. 

Bila kat pejabat, whatsapp teacher anak tanya macam mana anak. Teacher cakap badan anak panas lagi. Risau bertambah. Selang sejam, teacher whatsapp lagi anak muntah. Hati mak dah celaru. Nak buat kerja memang tak tenang.

Anak aku start dari hujung Mac, kesihatan tak menentu. Asalnya cirit birit. Berlarutan sampai 2 minggu. Tapi tak teruk sebab dia masih aktif. Cuma sejam 2 jam, mesti cirit. Kalau lambat sedar, memang bocor. Sebab cirit air dengan susu. Time tu aku hampir hampir nak tukar susu. Tapi dah dapat nasihat doktor, dia cakap anak aku jenis panas dalam. Sebab tu bila panas dia cirit. 

Dah habis cirit, sambung demam. Sekali dengan naik bedang bedang dekat badan. Siap pergi kecemasan HTAA pukul 11 malam. Doktor ambik darah saspek denggi. Alhamdulillah mujur bukan. Naik bedang bedang pun mungkin sebab badan panas sangat. Kesian abang Iqbal. Masa tu melepek je. Menangis masa kena ambik darah pun menangis yang sayu. Bukan menangis agresif.

Dah habis bedang bedang, demam lagi. Baru nak on antibiotik, ibu pulak buat silap. Tertinggal antibiotik kat rumah Kuantan masa balik Kemaman seminggu. On antibiotik klinik swasta pulak. Tak sempat habis jugak sebab kelam kabut masa kematian sepupu Iqbal tu. 

Salah satu sebab kenapa anak aku demam on off, punca dari antibiotik tak pernah makan habis. Memang silap besar. Tapi nak buat cemana. Ibu kurang peka. 

Kadang kadang bila anak tak sihat, aku jadi lemah. Rasa macam kesian, rasa tak sampai hati nak tinggal dia pada orang lain. Tapi terpaksa jugak. Rasa sayu hati tengok muka dia. Lebih lagi bila teacher whatsapp perkembangan dia seharian. 

"Akak, Iqbal muntah tadi"
"Akak, badan Iqbal panas lagi ni"
"Akak, Iqbal tak aktif sangat pagi ni"

Adoi. Sedih ibu sayang. 

Memang, anak demam je pun. Tapi tetap nama anak. Tetap nak manja manja kan. Kalau dekat taska bukan boleh manja dengan sesapa pun. Badan tak larat, duduk ramai ramai. Ada yang menangis, ada yang mengamuk. Anak tengah tak sihat. Badan yang tak larat makin tak larat. Hai la anak.

Tapi!

Bila aku buka facebook, secara automatik aku jadi positif. 

Sebab apa?

Bila aku tengok orang share kat fb, anak anak yang sengsara sakit bertahun tahun. Yang mak ayah terpaksa berkorban bila anak ber bulan bulan berkampung kat hospital. Baru umur setahun dua tahun, dah berselirat wayar kat badan keluar masuk hidung mulut. Seksanya ya Allah. 

Yang terbaru aku tengok adik Qisya kot tak silap nama adik tu. Umur lebih kurang anak aku. Cengkung dah. Perut besar mungkin sebab penyakit hati. Setiap hari mak dia cakap mesti berak berdarah. Satu pampers penuh darah. Allahu. Anak aku cirit sikit pun aku dah stress tengok. Anak dia hari hari muntah darah. Muntah darah tahap habis satu baju. Anak aku muntah keluar susu sebab batuk pun aku dah nak nangis kesian. 

Bila aku tengok penderitaan anak orang lain, aku mengucap panjang. Ya Allah, orang lain lagi teruk dugaan rupanya. Tapi tabahnya setiap ibu yang diuji tu. Dalam hati, Allah je yang tahu. 

Ya Allah, Kau sembuhkanlah penyakit anakku
Ya Allah, Kau sembuhkanlah penyakit anak anak lain
Ya Allah, Kau kuatkanlah hati aku seorang ibu
Ya Allah, Kau kuatkanlah hati ibu ibu lain

Tuan Iqbal Akif, ibu sayang abang. 

Wallahualam.




Comments