Hutang Maaf


Aku buat salah dengan orang ni dah lama. Tahun 2005 kalau tak silap. Gila dah lama. Aku baru nak remaja time tu.

Aku buat salah dan aku tak sempat minta maaf time tu. Sebab kami lost contact macam tu je. Dan aku tau dia sangat sangat la marah kat aku time tu. Sangat marah ok!

Masa terlalu berlalu dan bumi terus berputar.

Kira kira bulan Mac atau April tahun ni, kehidupan aku macam biasa. Pagi hantar anak anak tadika pergi kerja kalau sempat breakfast warung dulu. 

Dan tiba tiba, muncul hamba Allah yang aku kira dia masih menanti perkataan maaf dari aku. 

Aku terserempak dekat kedai makan area tempat kerja aku. Kedai makan sebelah sebelah.  Dia tak perasan kot aku. Aku yakin dia sebab ada beberapa bukti maka aku yakin itu dia. 

Sesak nafas aku time tu. Terus ambik surat khabar atas meja kedai makan tu buat buat baca sebab dia duduk berhadapan dengan aku betul betul!

Bila dah balik ofis terus aku maki diri sendiri sebab tak tegur dia dan lunaskan hutang maaf aku tu. 

Allah dah bagi peluang time tu aku pulak rosakkan peluang tu.

Memang aku nak jumpa dia sangat. Nak cakap sori.

Sebulan dua ni aku asyik la jumpa dia. Terserempak dan aku rasa dia masih tak nampak aku. 
Serempak dekat simpang trafic light sekali, aku keluar kedai dia masuk kedai sekali, yang terbaru aku serempak dengan dia kereta sebelah sebelah stuck sebab eksiden kat depan. Aku perati je dia time tu. 

Kalau la aku settle cepat cepat hutang maaf ni, aku agak aku dengan dia dah jadi kawan baik. 

Sorry ye kawan. Aku minta maaf sangat sangat. Sangat.

Aku tengah kumpul kekuatan supaya dapat kita dapat jumpa lagi. 

Aku nak tau sangat,

Ko sihat tak sekarang?
Ko dah kahwin ke?
Ko kahwin dengan orang mana?
Lepas kita lost contact dulu ko ada cari aku tak?
Lepas kita lost contact dulu ko sedih tak?
Ko berdendam dengan aku tak?
Ko benci aku tak lepas ko tau cerita sebenar masa tu?

Dan yang penting,

Ko maafkan aku tak?


Comments